Arriva Tog fylder 10 år

 

Lørdag 5. januar 2013 kan Arriva fejre sit 10-års jubilæum som
togoperatør i Danmark. Dermed rundes endnu en milepæl på den
rejse, som Arriva har været på, siden de første tog blev sat på
skinner 5. januar 2003.

»Det har været 10 begivenhedsrige år med mange glædelige
begivenheder, og det er en fornøjelse at vende blikket og se tilbage
på de mange gode resultater, vi har skabt. Det har været en fantastisk
rejse indtil nu, og vi glæder os til at fortsætte arbejdet mange år
endnu,« siger togdirektør Ivan Skødt Andersen fra Arriva Danmark.

Arriva har år efter år sat danmarksrekord i punktlighed. Senest er
969 ud af 1000 Arriva-tog kørt til tiden i løbet af 2012 – også selv
om man indregner de spor- og signalfejl, som Arriva ikke selv har
været herre over. Ser man alene på de aflysninger og forsinkelser,
som Arriva selv har været skyld i, så er 995 af 1000 tog kørt til tiden.

»Vi ser det som vores fornemmeste opgave at sikre, at vores kunder
kommer frem til tiden, og derfor har vi i alle årene arbejdet målrettet
på at optimere vores drift. Det vil vi fortsætte med i de kommende
år, så vores kunder fortsat kan regne med, at Arriva kører til tiden,«
siger Ivan Skødt Andersen.

Den gennemsnitlige kundetilfredshed lå ved seneste måling i
november 2012 på 7,6 på en skala fra 1 til 10.

Arriva fejrer sit jubilæum med et officielt arrangement på Aarhus
Banegård fredag 4. januar klokken 10-12.

Baggrund
Arriva vandt i 2001 danmarkshistoriens første togudbud og
overtog 5. januar 2003 ansvaret for den regionale togtrafik i Midtog
Vestjylland på strækningerne Aarhus-Struer, Aarhus-Skjern,
Esbjerg-Skjern, Esbjerg-Tønder, Struer-Skjern og Struer-Thisted.

Arriva genvandt strækningerne i 2009 og indledte sin anden
kontraktperiode i december 2010. Arriva står nu for driften frem til
2018 ‒ med mulighed for forlængelse i yderligere to år.

Yderligere oplysninger
Kontakt kommunikationschef Martin Wex på telefon 2272 2269
eller e-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Tidslinje

December 2001
Arriva vinder historiens første udbud af en dansk
jernbane, da Arriva får tildelt retten til at køre den
regionale togtrafik i Midt- og Vestjylland.

Januar 2003
Arriva begynder søndag 5. januar 2003 at køre
tog i Danmark. Første tog kører fra Esbjerg
Station klokken 6.09 om morgenen. Arriva kører
med 45 MR-tog, som alle er lejet af DSB.

Oktober 2004
Arriva får 29 helt nye Lint 41-tog leveret til tiden.

Maj 2008
Arriva introducerer 26. maj 2008 – som det første
togselskab i Danmark – gratis internet i toget.

Juli 2008
Arriva indleder 12. juli 2008 et samarbejde med
Norddeutsche Eisenbahngesellschaft (neg) om
direkte tog mellem Esbjerg og Niebüll i Tyskland.

Juli 2009
Arriva modtager for første gang fuld bonus fra
Trafikstyrelsen, efter at kundetilfredsheden i
hele første halvår af 2009 har ligget over 4,0 på
en skala fra 1 til 5.

December 2010
Arriva indleder 12. december 2010 sin anden
kontraktperiode gældende frem til 2018 – med
mulighed for forlængelse i yderligere to år.
Arriva sætter yderligere 12 Lint 41-tog i drift til
tiden og tager samtidig afsked med de sidste
MR-tog. Det regionale eksprestog (REX) sættes
ind på strækningen Herning-Aarhus.

April 2012
Rigsrevisionen konkluderer i et notat om
Arrivas første togkontrakt fra 2003 til 2010,
at »kvaliteten af trafikbetjeningen har været
på et tilfredsstillende niveau«. Rigsrevisionen
konkluderer samtidig, at staten har sparet 303,9
millioner kroner, selv om Arriva har øget antallet
af togkilometer med 20 procent.

Juli 2012
Arriva indleder 1. juli 2012 en ny kontrakt på
Vestbanen mellem Nørre Nebel og Varde i
Vestjylland. Sydtrafik stiller samtidig to nye Lint
41-tog til rådighed for Arriva.

Januar 2013
Arriva kan 5. januar 2013 fejre sit 10-års
jubilæum som togoperatør i Danmark.